top of page

CYKELFERIE PÅ ØLAND:

Turtidspunkt: August 2021

• Hvad: 5-dages cykelferie på Øland

• Længde: 270 km (turen hele øen rundt er ca. 370 km)

• Transport: Tog til Kalmar, herfra cykelfærge til øen

• Fedt fordi: Gode cykelforhold i eventyrlig natur

rauker_öland

BLANDT MYSTISKE RAUKER & HISTORISKE VINDMØLLER: ÖLANDSLEDEN

Sommeren 2021 skulle vi egentlig have cyklet Kattegattleden fra Helsingborg til Göteborg, desværre var vejrudsigten for den svenske vestkyst helt elendig netop den uge (og så er udsigten til en uges cykelferie i heldagsregn heller ikke mere tillokkende...). Af den grund måtte vi hurtigt lægge en ny plan, og da vejret så noget bedre ud på østkysten, tog vi en spontan beslutning og skiftede Kattegatleden ud med Ölandsleden.

Kendte ærlig talt intet til øen på forhånd (da vi altid har fokuseret mest på vestkysten), men det skulle vise sig at være noget nær paradis på jord og absolut ingen dårlig plan B! Vi havde ikke tid til at køre hele øen rundt (370 km), men man kan sagtens nøjes med mindre - øen er temmelig smal, så det er intet problem at krydse over undervejs. I alt var vi afsted i 5 dage og kørte 270 km. Vi havde valgt at fokusere på øens nordligste del, da den lød til at være den mest spektakulære. Kommer helt sikkert gerne tilbage igen og kører hele ruten, men her kan du i første omgang læse om rundturen Färjestaden - Borgholm - Byxelkrok - Wikegård - Ekerum - Färjestaden (kort og flere praktiske oplysninger finder du HER).

SÅDAN KOMMER DU TIL ÖLAND MED CYKEL

dessi_kalmar

Ölandsleden egner sig perfekt som cykeldestination, da du uden problemer kan tage cyklen med på det direkte øresundstog fra København til Kalmar, rejsetid knap fire timer.

Vel ankommet til Kalmar sætter du kurs mod Kalmar Barkassbryggan (5 min. fra stationen), hvorfra cykelfærgen M/S Dessi afgår:

Öland er ellers brofast, men den imponerende 6 km lange bro er forbudt for gående og cyklister:

öland_indsejling

ÖLANDSLEDEN DAG 1: FÄRJESTADEN TIL BORGHOLM (CA. 50 KM)

Eftersom denne tur var en spontan beslutning, havde jeg slet ikke rigtig nået at læse noget om destinationen. Var derfor slet ikke forberedt på de mange maleriske stubmøller, der mødte os overalt i landskabet:

ÖLANDSLEDEN

Da mølletrenden var på sit højeste i år 1820 var der eftersigende hele 1713 stubmøller på øen. Stubmøllen udmærker sig ved at hele møllen kan roteres i henhold til vindretningen ved hjælp af den lange kæp bagpå. Senere måtte denne mølletype dog se sig udkonkurreret af den hollandske vindmølle, og i dag er der kun ca. 350 møller tilbage på Öland - altså stadig en hel del! Ölands møller er i dag klassificeret som kulturminde og er i den grad blevet symbol på øens særegne landskab:

ölandskvarn

Første etape er virkelig idyllisk og forløber mestendels ad grusveje i åbent landskab, gennem sommerhusområder eller ad småveje med meget lidt trafik:

ölandsleden

Fremme i Borgholm er der flere forskellige campingpladser at vælge imellem, jeg vil dog anbefale Kappeludden Camping, da den ligger i gåafstand fra den hyggelige bymidte. Selvsagt er der også mange andre overnatningsmuligheder i byen, men her skal man være meget tidligt ude tror jeg - Öland er MEGET populær blandt svenskerne (vi mødte til gengæld stort set ingen udenlandske turister, men kan selvfølgelig også have haft noget med corona at gøre).

Borgholm

Vi ankom først om aftenen, så det var skønt bare lige at kunne traske ned i byen og sætte sig godt til rette på en restaurant efter at have slået teltet op. Vær dog jvf. ovenstående opmærksom på at Öland er meget velbesøgt i sommerperioden - der var lange køer uden for de fleste restauranter og de mest populære kunne man bare glemme alt om. Så hvis du har kig på en bestemt restaurant hjemmefra, bør du helt sikkert booke på forhånd (Matbaren i Parken så f.eks. helt fantastisk ud, men de kiggede på os som om vi var idioter da vi naivt spurgte om et bord).

ÖLANDSLEDEN DAG 2: BORGHOLM - BYXELKROK (CA. 70 KM)

borgholm slott

På vejen ud af byen næsten morgen tog vi en lille omvej forbi borgruinen Borgholm Slot - lidt af et must see, da dette simpelthen er selveste borgen fra Listen to Your Heart-videoen med Roxette! (borgen dannede også rammen om supergruppens berømte koncertbrag i 1989, Roxette Live @ Borgholm Castle).

Dagens næste højdepunkt på Ölandsleden var uden tvivl den spektakulære Kustvägen:

ÖLANDSLEDEN

Kustvägen er en ca. 30 kilometer lang og smal grusvej, der forløber fra Äleklinta lidt uden for Borgholm til Byrum i nord. Kustvejen følger den barske men maleriske stenkyst hele vejen og fører forbi gamle stenbrug og små fiskerlejer undervejs. Vejen findes på kort fra 1600-tallet, men formodes at være langt ældre. Denne strækning var helt klart højdepunktet på hele Ölandsleden. Ganske vist er biltrafik desværre tilladt på ruten, men den var heldigvis begrænset og vi havde faktisk det meste af vejen for os selv denne hverdag i august:

kustvägen_öland

Badestop i Djupvik:

sandvik

Alt handler jo om møller på Öland, så hvorfor ikke tage en kaffepause i Sandviks Kvarn?

sandviks kvarn

Da vi satte os på cyklen igen begyndte det desværre at blæse noget faretruende op. Havde da godt set at YR nævnte noget om vindstød på 21 meter i sekundet, dette viste sig så at være i kombination med generel strid modvind OG regnvejr, suk. Samtidig var der ringe muligheder for at søge læ på den udsatte kyststrækning:

kustvägen

Heldigvis klarede det op igen lige da vi ramte rutens næste højdepunkt, de fascinerende rauker (der er en art sælsomme, naturskabte kalkstensskulpturer) ved kysten ud for Byrum:

byrums_rauker

Ikke længe efter kom vi forbi følgende drømmestrand, men havde desværre ikke tid til et badestop, da vi stressede noget over hvor vi kunne overnatte i stormvejret. De to campingpladser ved Byxelkrok meldte alt booket, og vi var ikke trygge ved at sætte telt op i skoven grundet stormen (havde allerede passeret flere væltede træer). Samtidig er det meste af øen faktisk naturreservat, så det er ikke helt let at finde tilladte overnatningssteder i det fri:

öland_sverige

Pludselig ud af det blå /øjenkrogen fik vi øje på dette FABELAGTIGE shelter fra vejen:

shelter_Öland

Hvor heldig har man lov at være?! (se praktiske tips for præcis placering). Her kunne vi ligge trygt og godt i sikkerhed for væltende træer, og så var det i sig selv bare en helt fantastisk fabelagtig plads som vi til hver en tid ville have valgt over enhver campingplads!

Tid til en hurtig dukkert oven på strabadserne (skal jo lige have vasket mudderet af fjæset :))

ölandsleden

Bagefter cyklede vi ind til Byxelkrok og spiste aftensmad, der er en vældig hyggelig havn med mange små madboder. Tilbage i lejren stråler aftenbål og solnedgang om kap:

vindskydd_öland

Hvis det ikke lige blæser en halv pelikan som denne aften kan man også nyde solnedgangen direkte på stranden:

öland

Efter at have kæmpet os 70 km gennem stormen sov vi TUNGT OG FAST i shelteret på trods af vindens hylen og rusken i træerne. Og så er alt jo under alle omstændigheder glemt efter sådan en solnedgang:

ölandsleden

Klik HER for at gå videre til Ölandsleden dag 3-5.